Hadis Tentang Cinta. By :Abu Basyer

Allah dan Muhammad I love u

 

Hadis Tentang Cinta.

Begitu banyak peluang yang Allah berikan, yang Rasulullah SAW tunjukan, untuk menjadi mulia dengan cinta. Semoga hadis-hadis cinta ini boleh mengantarkan kita untuk sedikit demi sedikit memahami cinta yang menyelamatkan. Cinta yang akan membawa kita ke syurga-Nya, Insya Allah.

Cinta yang memberikan cahaya :

Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Sesungguhnya diantara hamba-hamba Allah itu ada beberapa orang yang bukan nabi dan syuhada menginginkan keadaan seperti mereka, kerana kedudukannya disisi Allah. Sahabat bertanya :
“Ya Rasulullah, tolong kami beritahu siapa mereka ? Rasulullah SAW. Menjawab : Mereka adalah satu kaum yang cinta mencintai dengan roh Allah tanpa ada hubungan sanak saudara, kerabat diantara mereka serta tidak ada hubungan harta benda yang ada pada mereka. Maka, demi Allah wajah-wajah mereka sungguh bercahaya, sedang mereka tidak takut apa-apa dikala orang lain takut, dan mereka tidak berduka cita dikala orang lain berduka cita” (Hadis Riwayat Abu Daud)

Cinta yang menggugurkan dosa.

Nabi SAW bersabda maksudnya,“Sesungguhnya seorang muslim apabila bertemu saudaranya yang muslim, lalu ia memegang tangannya (berjabat tangan) gugurlah dosa keduanya sebagaimana gugurnya daun dan pohon kering jika ditiup angin kencang. Sungguh diampuni dosa mereka berdua, meski sebanyak buih dilaut” (Hadis Riwayat Tabrani)

Cinta yang memberikan perlindungan (naungan).

Nabi SAW bersabda maksudnya, “Sesungguhnya Allah SWT pada hari kiamat berfirman : “Dimanakah orang yang cinta mencintai kerana keagungan-Ku? Pada hari ini Aku akan menaungi dengan menunggu-Ku dihari yang tiada naungan melainkan naungan-Ku” (Hadis Rwwayat Muslim)

Cinta yang berbalas cinta.

“Allah SWT berfirman, “Pasti akan mendapat cinta-Ku orang-orang yang cinta mencintai kerana Aku, saling kunjung mengunjungi kerana Aku dan saling memberi kerana Aku” (Hadis Qudsi)

Kerana cinta kepada saudaranya dia dicintai Allah SWT.

Nabi SAW bersabda maksudnya,“Bahwa seseorang mengunjungi saudaranya di desa lain, lalu Allah mengutus malaikat untuk memgikutinya. Tatkala malaikat menemaninya malaikat berkata,
“Kau mau kemana ?”
Ia menjawab, “Aku ingin mengujungi saudaraku di desa ini”
Malaikat terus bertanya, “Apakah kamu akan memberikan sesuatu pada saudaramu ?”
Ia menjawab, “Tidak ada, melainkan hanya aku mencintainya kerana Allah SWT”
Malaikat berkata, “Sesungguhnya aku diutus Allah kepadamu, bahawa Allah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai orang tersebut kerana-Nya” (Hadis Riwayat Muslim)

Tiga cinta yang manis.

Nabi SAW bersabda maksudnya, “Tiga perkara, yang barang siapa memilikinya, ia dapat merasakan manisnya iman, iaitu cinta kepada Allah dan Rasul melebihi cintanya kepada selain keduanya, cinta kepada seseorang kerana Allah dan membenci kekafiran sebagaimana ia tidak mau dicampakan ke dalam api neraka” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Comments are closed.

%d blogger menyukai ini: